Kuka on ketä ja millä nimellä?

Teksti: Markku Henriksson

YHDYSVALLOISSA on monia väestöryhmiä, joille on vaikea keksiä sopivaa nimitystä englanniksi, saati sitten suomeksi. Erityisen vaikeaa se tuntuu olevan erityisesti mustien, mutta myös alkuperäiskansojen, espanjankielisten tai aasialaistaustaisten ihmisten kohdalla.

Varsinkin alkuperäiskansat ovat mustien tavoin joutuneet hakemaan identiteettiään valkoisen eurooppalaisperäisen sorron ja väkivallan kohteena. Sopivan termin löytyminen on ollut heillä ja on yhtä vaikeaa. Ongelma koskee tietysti monia muitakin väestönosia eri puolilla maailmaa. Käyttipä mitä termiä tahansa, loukkaa aina joitakin ihmisiä.

Intiaani vai Amerikan alkuperäinen asukas?

”Intiaanit” saivat nimensä Kristoffer Kolumbuksen erheen mukaan, kun hän luuli saapuneensa Intiaan. Toisen käsityksen mukaan termi juontaa kirjurin virheestä, kun Kolumbus ylisti tapaamiaan alkuasukkaita ”Jumalan pojiksi (niños de Dios)¨. Tämä lyhennettiin jonkun kirjurin toimesta muotoon ”in-Dios” ja lopulta siitä sitten tuli ”indios”. ”Intiaanit (Indians)” -termille on haettu parempia vastineita, kuten ”alkuperäiset amerikkalaiset (Native Americans)” tai ”alkuperäiskansat (indigenous)”.

Vaikka monet alkuperäiskansojen edustajat vieroksuvat sanaa, tavallisessa kielenkäytössä ”intiaani” on hyväksytty termi ja monet intiaanit käyttävät sitä itsekin. Ero pitää kuitenkin osata tehdä erilaisten sävyjen välillä. ”Intiaani (Indian)” on hyväksytty, mutta ei ”inkkari (Injun)”, aivan samaan tapaan kun aiemmin erotettiin ”Negro (neekeri)” ja ”Nigger (nekru)”, joista molemmista on nykyisin tullut rasistisia ja loukkaavia, myös suomeksi.

Nykyoloissa termillä ”intiaani” on silläkin edelleen vanhat rasitteensa. Useimmiten se tuo ensinnä mieleen verenhimoiset, sulkapäähineiset villit, jotka hurjasti kiljuen käyvät valkoisten uudisasukkaiden kimppuun. Intiaaneihin on kuitenkin aina liittynyt myös positiivisia mielikuvia. Samaan hengenvetoon edellisen mielikuvan kanssa tulee mieleen ylväät, sulkapäähineiset, jäntevät ja rohkeat ihmiset, joilla on lähes yliluonnollinen yhteys luontoon. Tällä imagolla myydään Kanadassa ja Yhdysvalloissa paljon autoja ja matkamuistoja, sekä edistetään ympäristönsuojelua kaikkialla maailmassa.

Lue Markku Henrikssonin kolumni kokonaisuudessaan SAM Magazinesta 1/19 klikkaamalla tästä.