Hiekkaa Saharaan – 5 oppia suomalaisen suklaan viennistä

Teksti: Jussi Salonen, kuva: Goodio

Jos haluat lähteä tavoittelemaan laajentumista Yhdysvaltain markkinoille, tässä viisi vinkkiä oppeina Goodion suklaiden viennistä Atlantin toiselle puolen. Tervetuloa matkaan mukaan!

Ennen matkalle lähtöä on syytä pohtia, mikä tekee juuri sinun tuotteestasi tai palvelustasi erityisen. Tee kotiläksyt huolella ja viimeistele tarinasi kuntoon.Kaikilla on mahdollisuus erottautua, kyse on vain luovuudesta. Esimerkiksi Goodion tapauksessa ehkä merkittävin yksittäinen tekijä on ollut uniikki  pakkausdesign. Innovaatio voi hyvin olla myös tavassa tehdä asioita, kuten myynnissä tai markkinoinnissa.

Kolmen kohdan lähtötesti
Ennen päätöstä matkaan lähdöstä tee kolmen kohdan testi.

1 Onko yrityksessä riittävää osaamista laajentaa maailman suurimmalle kuluttajamarkkinalle?
Jos ei, pohdi miten osaamista hankitaan.

2 Onko yrityksellä aitoa halua lähteä kilpailemaan NHL:ään kotoisan SM-liigan sijaan?
Yrityksen tahtotila tulee testattua viimeistään pääkallopaikalla Yhdysvalloissa, ja sitä tullaan koettelemaan erilaisten haasteiden muodossa.

3 Onko toiminnan resursointi mietitty kuntoon?
Kun markkina on avautunut ja yrityksellesi on kysyntää, ei mikään ole harmillisempaa kuin joutua vetäytymään resurssien puutteen vuoksi.

Lue Jussi Salosen mielenkiintoinen ”Hiekkaa Saharaan – 5 oppia suomalaisen suklaan viennistä” artikkeli kokonaisuudessaan täältä.