Amazon-kirjakauppa – uhka vai mahdollisuus?

Teksti: Kalle Mattila

AINA, kun saan vieraita Suomesta New Yorkiin, he haluavat ensitöikseen käydä Amazonin kirjakaupassa. New Yorkissa esimerkiksi Columbus Circlen ostoskeskuksen ylimmässä kerroksessa sijaitseva Amazon Books on ideana kutkuttava: nettijätin fyysinen ilmentymä; silmien edessä avautuva kirjaparatiisi.

Todellisuudessa Amazon Books on kuitenkin yllättävän pieni ja vaatimaton tila, vähän niin kuin jokin pokkariliike lentokentällä. Se ei vedä vertoja esimerkiksi Union Squaren monikerroksiselle Barnes & Nobelille tai kaupungin monille uskomattomille independent bookstoreille. Valikoimaa Amazon Booksissa ei muutenkaan ole erityisen paljoa. Kirjat on laitettu esille kansi edellä, mikä merkitsee sitä, että yhteen isoon hyllyyn mahtuu enimmillään noin 12 kirjaa.

Se onkin Amazon Books -kaupan pointti: pelkästään ”parhaimmat” kirjat pääsevät esille. Tilaa ei tarvita paljoa. Hyllyt esittelevät ainoastaan kirjoja, jotka ovat saaneet korkeimmat käyttäjäarvostelut ja joita lukijat ylistävät. Kuratointi tuntuu ylikuormittavassa maailmassa yllättävän rentouttavalta ja uusiin kirjoihin on helpompi tutustua silloin, kun edessä ei odota hyllyittäin eri vaihtoehtoja. Amazon Booksissa on jopa hauskempaa shoppailla kuin itse Amazonin nettisaitilla.

Samalla taas kaupan kuratointi tuntuu petolliselta. Luotanko ihmisiin, jotka arvostelevat kirjoja Amazonissa? Loppukädessä vastaus riippuu luultavasti genrestä. Laatufiktiota en Amazon Books -kaupasta lähtisi etsimään, mutta olen tehnyt kaupassa mahtavia self-help -opaslöydöksiä. Niihin tarvitaankin ihmisten aitoja arvosteluja; kriittistä massaa sanomaan, että vinkit aidosti toimivat.

Lue Kalle Mattilan kolumni kokonaisuudessaan  SAM Magazinesta 1/2019 klikkaamalla tästä.